Princip a cíl

Na začátku tvoření trocha teorie!
Úniková hra. Co to vlastně je?
Jak již z názvu vyplývá, jedná se v první řadě o hru. Hra je určena pro tým hráčů (většinou 2 až 8), kteří musí řešit různé úkoly ať už logické, nebo manuální. Ty logické většinou převažují. Další hráč, který se v únikovce musí vyskytovat a často bývá opomíjen, je takzvaný RoomMaster. Tento člověk je zodpovědný za chod hry. Před začátkem hry má za úkol celou hru připravit pro ostatní hráče a během ní musí na hru dohlížet, kontrolovat správnost některých úkolů, nebo týmu dávat nápovědy, když jsou v koncích. Zároveň také týmu stopuje čas.
Tento kurz ti ukáže jak se stát správným RoomMasterem a jak únikovky tvořit.

Dále se můžeme zabývat slovem "úniková". Nejčastějším cílem je uniknout z uzamčené místnosti, není to ale jediný možný konec, jak se dočteš v další části tohoto článku. První únikovky doporučuji udělat jen tak pro pár známých a spíše pro zábavu. Počítej, že se může cokoli pokazit a nelam si s tím hlavu. Až budeš vytvářet nekolikátou únikovku, uvidíš, že bude mnohem vydařenější než ty předchozí.

Jak únikovku vytvořit?

  • Najdi si vhodnou příležitost a pust se do vymýšlení

  • Stanov si postup a cíl

  • Najdi téma a zvol správnou náročnost

  • Připrav šifry a úkoly (můžeš vybírat z galerie nápadů a návodů)

  • Vyzkoušej a pusť hru do světa!

Při jaké příležitosti?
Pokud vytváříš únikovku, je dobré přemýšlet nad tím, pro jakou příležitost bude. Jestli máš třeba v plánu pozvat kamarády, kteří s tebou již na nějaké únikovce byli, můžeš vybrat nějaké složitější úkoly a šifry. Pokud však plánuješ únikovku na dětskou oslavu, je nejspíš rozumné vybírat jednodušší úkoly. S tím také souvisí jejich počet a tedy doba, po kterou se bude únikovka hrát.

K jakým příležitostem se může hodit únikovka?

  • Narozeninový dárek

  • Oslava / párty

  • Vánoce

  • Helloween

  • Valentýn

  • Sešlost s přáteli

  • Dětský den

  • Mnoho dalších...

Mimo výběru náročnosti je dobré přizpůsobit například i téma a výzdobu. O tom se více dočteš v dalších kapitolách.

Je potřeba také přemýšlet o tom, kde se únikovka odehraje. Pokud to bude například u tebe doma, ušetříš si spoustu práce a času na přípravu budeš mít kolik chceš. Pokud ale chceš únikovku přenést například na návštěvu, nebo kamkoli jinam, je třeba uvažovat o tom jak to udělat, aby byla příprava jednoduchá a rychlá. Potom musíš hru připravit buď tak aby nebylo potřeba nic jiného než hrací prvky například na stole, nebo využiješ místa, která mají doma všichni.

Vyber si pro koho hru uspořádáš, vymysli vhodný termín a najdi vhodné místo pro realizaci hry.

Lineární nebo paralelní?
Co se týče druhu únikovek, můžeš si vybrat v zásadě ze dvou variant. Nejběžnější variantou je únikovka LINEÁRNÍ. Ta má pouze jedno správné řešení. Každá šifra navazuje na tu další a není možno je mezi sebou přeskakovat. Řešením každé šifry by tedy mělo být vodítko k šifře následující. Schéma můžeš vidět na obrázku zde:

Méně častou, zato však, myslím, víc zábavnou variantou je únikovka PARALELNÍ. Pro tu neexistuje jednotné schéma, ale to nejjednodušší můžeš vidět na následujícím obrázku. Složitější předpřipravené mapy postupu nalezneš v bonusech. Zde se šifry mohou řešit nezávisle na sobě, bez vyřešení všech ale není možné vyřešit tu poslední.

Příkladem může být například několik šifer za které tým získá jednu část skládačky. Poskládání všech částí vede teprve ke správnému řešení poslední šifry.

E-book mapy postupu

5 šablon podle kterých jednoduše sestavíš postup tvojí jedinečné únikovky!
Stáhni, vytiskni a vyplň!

Vyber si jednu z map postupů, nebo vymysli úplně jinou podle sebe, stačí se držet principů, které vidíš v příkladech. V dalších krocích pak do políček doplníš jednotlivé úkoly.

Jak to dopadne?
Únikovka, nebo šifrovací hra, může mít hned několik možných cílů, je jen na tobě, který si vybereš.
Cíl je potřeba hráčům předem popsat. Musí být jednoduchý na pochopení.

  • Najít klíč k otevření zamčené místnosti

  • Vyřešit nějaký detektivní případ

  • Získat něco dříve než se něco stane

POKUD ZVOLÍŠ PRVNÍ MOŽNOST, KVŮLI BEZPEČNOSTI MUSÍ BÝT V MÍSTNOSTI VŽDY ALESPOŇ JEDEN ODEMČENÝ VÝCHOD!!

Vymysli / vyber, co bude cílem tvé únikovky. To můžeš dopsat do mapy postupu k políčku KONEC.